Pitný režim

Úvod PostřehyPitný režim

Pitný režim

je důležité odpovědět si na 3 otázky, co pít, kolik pít a kdy pít

 

Co pít

tělo je tvořeno z cca 60% vodou, proto nejlepší tekutinou, kterou lze pít, je VODA

 

Dostatečný příjem vody:

  • přirozeně omezuje apetit
  • zvyšuje metabolizmus tuků
  • podporuje detoxikaci organizmu - játra, ledviny, tlusté střevo
  • zabraňuje zadržování vody v těle a následným otokům (nemusí si ji schovávat)
  • působí preventivně proti zácpě

 

Naopak její nedostatek způsobuje:

  • ukládání tuků a toxických látek
  • ochabování svalstva
  • poruchy trávení
  • bolesti v oblasti kolen - z vnitřní strany a bolest hlavy v zátylku
  • podrážděnost
  • únavu, suchá a vrásčitá pleť

Doporučená tekutina pro denní příjem tekutin je voda bez barviv a cukrů, ty totiž dále zatěžují organizmus. Optimální množství je 0,4l na každých 10 Kg váhy. Při sportu, nebo horkém počasí přičtěte cca 1l, při nadváze, je nutné na každých 11 kg nadváhy připočíst 0,25 l navíc.

 

Toto množství tekutin je třeba vypít tak, aby 2/3 byly dopoledne


Ostatní tekutiny:

 

minerální vody - v menší míře pospěšné (max. 0,5l /týden) nutné střídat druhy, pozor však na vysoký obsah s nimem přijímané soli, ta zadržuje vodu v těle a ucpává ledviny

perlivá voda - překyseluje organizmus, zhoršuje trávení, raději vynechat.

slazené vody, limo- konzervované pomocí kys. fosforečné, odvápnění kostí.

džusy-nejvhodnější 100% ředěné vodou. Obsahují plísně, kvasí v žaludku.

čaj - ovocný, vhodnější je zelený či bylinkový. Černý dehydratuje organizmus.

Káva- způsobuje dehydrataci organizmu a podporuje odvápnění kostí.

mléko - názory se různí; zdroj vápníku a jiných minerálů

            člověk jediný savec pijící mléko v dospělosti, v jednom roce ztratíme enzym štěpící mléko

          -  zdroj alergií a zahleňování organizmu

            - mléčná bílkovina obsahuje kasein, který podporuje ukládání cholesterolu v cévách

 

Kdy pít?

pravidelně a průběžně. nečekat na pocit žízně, protože v tuho chvíli tělu chybí cca 0,75l tekutiny

pít před jídlem, nikoli po jídle. Pití před jídlem podporuje vytvoření trávicích enzymů a tím urychlení trávení, kdežto pití po jídle ředí tyto enzymy a dochází ke zhoršení trávení